Peningkatanan Pemahaman Nilai Agama dan Moral melalui Metode Bernyanyi pada Kelompok A di TK Aisyiyah Bustanul Athfal 1 Gresik

  • Rufqotuz Zakhiroh Sekolah Tinggi Agama Islam Daruttaqwa, Gresik
Keywords: Moral Religious Values, Singing Method

Abstract

This study aims to improve the understanding of the moral religious values of children in group A TK Aisyiyah Bustanul Athfal 1 Gresik through the singing method. The study begins with prasiklus activities and then class action research (CAR) in three cycles. Each cycle consists of planning (planning), implementation (action), data collection (observing) and reflection (reflecting). The number of group A kindergarten students Aisyiyah Bustanul Athfal 1 Gresik is 45 children, consisting of 23 students and 24 students. Data collection techniques used are observation, documentation and discussion. Qualitative data analysis techniques consisting of observations and documentation were analyzed descriptively qualitatively, while data in the form of numbers or quantitative data were analyzed by calculating percentages. The results showed that there was an increase in the percentage of mastery learning the moral values ​​of students' religion in each cycle, namely the first cycle of 70.66%; second cycle of 89.34%; and cycle III at 100%. Based on the above data it can be concluded that through the singing method can improve the understanding of the moral religious values ​​of children in group A TK Aisyiyah Bustanul Athfal 1 Gresik.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aisyah, Siti. 2010. Perkembangan dan Konsep Dasar Pengembangan Anak Usia Dini. Jakarta: Universitas Terbuka, dalam Kuntjojo. 2011.
Hariwijaya, M. dan Sukaca, B. E. 2009. “Pengembangan Moral dan Nilai-Nilai Agama Anak Usia Dini”. Diakses pada Tanggal 8 Februari 2017 melalui http://pgpaud.blogspot.com/2011_02_01_archive.html
Kusumaningrum, Utami. PAUD Melejitkan Potensi Anak dengan Pendidikan Sejak Dini. Yogyakarta: Mahadhika Publishing, 2012.
“Pancasila sebagai Sistem Etika”. Diakses pada tanggal 8 Februari 2013 melalui http://prezi.com/6ureviz0l0mu/pancasila-sebagai-sistem-etika/.
Moeslichatoen, R. 2008. Metode Pengajaran di Taman Kanak-Kanak. Jakarta: Rineka Cipta dalam Murdiono, Mukhamad. 2008.
Jurnal Kependidikan: Metode Penanaman Nilai Moral Untuk Anak Usia Dini. Volume 38, Nomor 2. Diakses pada tanggal 8 Februari 2017 melalui http://isjd.pdii.lipi.go.id/admin/jurnal/38208167186_0125-992X.pdf
Pamungkas, Tetuko J. 2012. Pengertian Moral dalam PKn. Diakses pada tanggal 8 Februari 2017 melalui http://www.tetukoinposting.com/2012_07_01_archive.html
Poerwadarminta, WJS. 2007. Kamus Umum Bahasa Indonesia Edisi Ketiga. Jakarta: Balai Pustaka dalam Murdiono, Mukhamad. 2008.
PUSKUR. 2002. Pengembangan Silabus Kurikulum Berbasis Kompetensi. Jakarta: Balitbang Depdiknas, dalam Setiawati, F.A. 2006.
Paradigma: Pendidikan Moral dan Nilai-Nilai Agama pada Anak Usia Dini: Bukan Sekedar Rutinitas. No. 02 Th I. Diakses pada 8 Februari 2017, melalui http://eprints.uny.ac.id/4836/1/PENDIDIKAN_MORAL_DAN_NILAI_AGAMA.pdf
PUSKUR. 2002. Kurikulum Berbasis Kompetensi pada Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Balitbang Depdiknas, dalam Setiawati, F.A. 2006.
Tiurma, N. 2013. Pendidikan Seni Melalui Kegiatan Bernyanyi pada Anak Usia Dini. Skripsi. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya. http://ejournal.unesa.ac.id/article/3025/62/article.pdf
Zaman, Badru. 2010. Strategi Pengembangan Moral dan Agama di Taman Kanak-Kanak http://www.m-edukasi.web.id/2012/05/desain-ptk-model-kurt-lewin.html dan http: www.belajar.kemdiknas.go.id
Published
2018-11-19
How to Cite
Zakhiroh, R. (2018). Peningkatanan Pemahaman Nilai Agama dan Moral melalui Metode Bernyanyi pada Kelompok A di TK Aisyiyah Bustanul Athfal 1 Gresik. Atthiflah: Journal of Early Childhood Islamic Education , 5(2), 48-55. Retrieved from https://jurnal.staidagresik.ac.id/index.php/atthiflah/article/view/25
Section
Articles