Strategi Pembelajaran Guru Pada KB. Permata Hijau (Telaah Terhadap Sekolah Tertinggal di Kabupaten Polewali Mandar)

Authors

  • Hasana Fakultas Tarbiyah Institut Pesantren Kh. Abdul Chalim
    Email: Sazansaminurhasana@gmail.com
  • Salis Khoiriyati Fakultas Tarbiyah Institut Pesantren Kh. Abdul Chalim
    Email: Sazansaminurhasana@gmail.com
  • Dwi Bhakti Indri M Fakultas Tarbiyah Institut Pesantren Kh. Abdul Chalim
    Email: Salis85.sk@gmail.com

Keywords:

Anak Usia Dini, Strategi Pembelajaran, Guru PAUD

Abstract

This journal discusses the application of learning strategies used by teachers in early childhood in 2020-2021. This research is motivated by the implementation of various strategies that have been and have not been optimally applied in teaching and learning activities so far. The purpose of this research is to find data, information and find out about the implementation of learning strategies in family planning. Green Gem for the year2020-2021. The type of research used is a type of qualitative research through a case study approach carried out at KB Permata Hijau for the 2020-2021 academic year. KB. Permata Hijau was used as a source of data to obtain teacher data and to find out the implementation of the teaching strategies used by the teacher. The data were obtained using the interview method and documentation method. After the data is collected, it is analyzed interactively and lasts until it is complete. Then it is described descriptively, which is manifested in the form of a detailed description. This research shows that the implementation of learning strategies carried out by teachers to early childhood in the academic year 2020-2021 has been implemented properly in accordance with the theory that has been put forward.

Downloads

Download data is not yet available.

References

All Habsy, Bakhrudin. Seni Memahami Kualitatif dalam Bimbinganan Konseling. Vol 1. No 2.Malang: Jurnal Konseling Andi Matappa.2017

Amrulloh. Guru Sebagai Orang Tua Dalam Hadis Aku Bagi Kalian laksana Ayah. Vol 2. No 1. Jombang: Jurnal Dirasat. 2016.

Aziz, Safrudin. Kompetensi Spiritual Guru PAUD Perspektif Pendidikan Islam. Vol 12. No 1. Purwokerto: Tadris. 2017.

Cahya. Implementasi Kebijakan Program Stikes Kelas Tuntas Berkelanjutan (Studi Kasus Pendidikan Dasar 9 Tahun di Kabupaten Gowa). Makassar: Universitas Hasanuddin. 2018.

Dalyono Bambang. “Strategi Pembelajaran Inovatif untuk Mencapai Kompetensi Pembelajaran”. Prosiding Temuan Ilmiah Nasional Gur (TING) VIII. (Semarang:2016).

Darmadi, Hamid. Tugas, Peran, Kompetensi, dan Tanggung Jawab Menjadi Guru Profesional. Vol 13. No 2. Semarang: Jurnal Edukasi. 2015.

FikRy. Pengertian Pendidikan Modern. Bali: Undiksha Singaraja. 2015.

Fitria, Nila. Gambaran Kompetensi Pedagogik Guru PAUD, Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP UNTIRA. Jakarta Selatan: 2017.

Hasyim, M. Penerapan Fungsi Guru Dalam Proses Pembelajaran. Vol 1. No 2. Makassar: Auladuna. 2014.

Hijriyaah Yayah. “Kepemimpinan Ketua Penyelenggara dalam Meningkatkan Kinerja Pendidik PAUD (Studi di Kelompok Bermain Arya Kikis Desa Kagok Kecamatan Banjaran Kabupaten Majalengka)”.Jakarta: Universitas Pendidikan Indonesia. 2013.

Ismail. Peningkatan Kompetensi Pedagogiik Guru PAI dalam Pembelajaran. Vol 4. No 2. Banda Aceh: Jurnal Mudarrisuna. 2015.

Kuliawati. Pendidikan Dasar Pada Daerah Tertinggal (Studi di SDN Inpres Kecil Selena Kelurahan Buluri Kecamatan Ulujadi Sulawesi Tengah). Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga. 2018.

Mesiono. Manajemen Pendidikan Kelompok Bermain (RA) Pengantar Teori dan Praktik. Perdana Publishing. 2016.

Natalia, Kristin. Kristiani Saragi. Teori Pendidikan Klasik dan Teori Pendidikan Modern,” Makalah Pengantar Pendidikan. Medan: Universitas Prima Indonesia. 2014.

Nurlaili. Analisis Keterampilan Dasar Mengajar Guru Dalam Perspektif Guru Pamong Pada Mahasiswa Prodi PGMI Fakuitas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan Uin Raden Fatah Palembang. Vol 4. No 1. Malang: Jurnal Imiah. 2018.

Renovia B. M, Rischa. Sofia Hartati. Wardani Rahayu. Pengaruh pengalaman mengajar dan motivasi kerja terhadap keterampilan mengajar guru PAUD. Jakarta: Prosiding Seminar dan Diskusi Nasional Pendidikan Dasar. 2018.

Sapuadi. “ Strategi Pembelajaran,”. (Medan: CV. Nurani Borneo, 2019).

Sumantri Muhammad. “Strategi Pembelajaran”. (Jakarta:2014).

Wibawa, Saktiadi. Pendidikan Modern di Indonesia dalam Pembentukan Karakter Masyarakat Adiluhung. Jakarta: Universitas Negeri Jakarta. 2015.

Zakiya,Nurhafizah,Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan dalam meningkatkan Profesionalisme Guru Pendidikan Anak Usia Dini. Vol 3. No 2. Padang: Jurnal Obsesi:Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini.2019.

Zohanda Fahmi, Muhammad. Upaya Kepala Kelompok Bermain Dalam Meningkatkan Profesinalisme Guru Di Madrasah Tsanawiyah Negeri Stabat. Medan: Universitas Islam Negeri. 201

Published

2020-01-29

How to Cite

Hasana, Khoiriyati, S., & Indri M, D. B. (2020). Strategi Pembelajaran Guru Pada KB. Permata Hijau (Telaah Terhadap Sekolah Tertinggal di Kabupaten Polewali Mandar). Atthiflah: Journal of Early Childhood Islamic Education , 7(1), 64-78. Retrieved from http://jurnal.staidagresik.ac.id/index.php/atthiflah/article/view/108

Issue

Section

Articles